کد تخفیف خرید تابستانه لپ تاپ : t200

پردازنده Intel یا AMD ؟ کدام یک مناسب لپ تاپ است ؟

پردازنده Intel یا AMD ؟ کدام یک مناسب لپ تاپ است ؟

Intel یا AMD ؟ همیشه انتخاب بین این سی پی یو مورد بحث بوده است. انتخاب پردازنده مناسب، یکی از مهمترین کارها در خرید لپ تاپ و کامپیوتر است. در این محتوا درباره سی‌پی‌یو‌های Intel یا AMD ، گیم‌های سنگین و موارد دیگر به طور خلاصه توضیح داده خواهد شد.

توضیحاتی درباره سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD

در هنگام خرید لپ تاپ، بهتر است تا از تفاوت سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD آگاه باشید تا بتوانید در اسرع وقت و به راحتی یکی از این سی‌پی‌یوها را خریداری نمایید. در این محتوا درباره انواع مختلف پردازنده ها را به طور کامل توضیح می‌ دهیم. به طور کلی، سی‌ پی‌ یو های Intel و AMD دو گزینه مناسب برای بازی‌ ها یا استفاده‌ های قدرتمند هستند. البته اخیرا سی‌ پی‌ یو های شرکت اپل هم وارد بازار رقابت شده اند که در این محتوا درباره سی‌ پی‌ یو های این شرکت شرح نمی‌ دهیم چون این سی‌ پی‌ یو ها فقط برای لپ‌ تاپ‌ های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

AMD یا AMD کدام یک بهتر است ؟

یکی از مهم‌ ترین مؤلفه‌ها برای خرید لپ‌ تاپ قیمت آن می‌ باشد. هر روزه پردازنده‌ ها و سی‌ پی‌ یو های جدید Intel یا AMD با قیمت‌ های مختلف وارد بازار می‌ شوند که همین امر باعث می‌ شود تا خرید پردازنده‌ ها کار دشواری به نظر برسد. با این حال، شرکت اینتل هنوز سی‌ پی‌ یو های خود را با قیمت مناسب وارد بازار می‌ کند. ضمنا لپ‌ تاپ‌ های دارای سی‌ پی‌ یو اینتل در بسیاری از زمینه‌ ها قدرت پردازش بیشتری دارند و به همین علت شرکت اینتل هنوز هم در بین مشتریان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

AMD یا AMD برای بازی

خرید سی‌پی‌یو مناسب برای بازی‌ کمی دشوار خواهد بود. چنانچه یک گیمر حرفه ای نباشید داشتن یک سیستم معمولی برای نصب برخی از بازی‌های قدیمی کفایت می‌کند. در این صورت خرید سی‌پی‌یو برایتان آسان‌تر خواهد بود و نیازی نیست به فکر انتخاب سی‌پی‌یو Intel یا AMD باشید. انتخاب سی‌پی‌یو برای کاربرد های روزمره کار دشواری نیست و با یک تحقیق کوچک می‌ توان نسبت به انتخاب سی‌ پی‌ یو مناسب اقدام نمود.

هنگام بررسی سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD برای گیم باید این نکته را بدانید که آیا یک گرافیک مجزا لازم دارید یا خیر. به طور کلی، گرافیک‌ های آنبرد تولید شده توسط شرکت Intel در مقایسه با گرافیک‌ های آنبرد تولید شده توسط شرکت AMD قوی‌ تر می‌ باشد. لازم به ذکر است که برای گیم‌ های سنگین، گرافیک مجزا نیاز خواهد بود.

نکات خرید پردازنده Intel یا AMD

هنگام خرید سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD باید چه مواردی را مورد توجه قرار داد؟

چنانچه در هنگام خرید پردازنده Intel یا AMD به این موارد توجه کنید خرید بهتر و مقرون به صرفه‌تری خواهید داشت که در نهایت به سود شما است.

هنگام خرید سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD و کارت گرافیک، قدرت سی‌ پی‌ یو و قیمت آن اهمیت دارد. اطلاع از قیمت سی‌ پی‌ یو و کارت گرافیک به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتر و راحت‌ تری داشته باشید. با عنایت به بررسی‌ های انجام شده و نتایج ثبت شده جهانی می‌توان به این نتیجه رسید که سی‌ پی‌ یو اینتل برای بازی‌ های سنگین مناسب‌ تر از سی‌پی‌یو AMD است. در ضمن برای بازی‌ های سنگین و رندرگیری قطعا یک سی‌ پی‌ یو با قدرت پردازش بالا احتیاج خواهد بود.

البته بررسی قیمت‌ ها قبل از خرید سی‌پی‌یو اهمیت زیادی دارد. چنانچه بودجه کمی دارید بهتر است سی‌ پی‌ یو ای ام دی را خریداری کنید چون قیمت سی‌ پی‌ یو ای ام دی نسبت به سی‌ پی‌ یو اینتل کمتر است. ضمنا به این مسئله نیز توجه کنید که پردازنده های ای ام دی قدرت پردازش زیادی ندارند و به همین علت این نوع سی‌پی‌یو برای بازی‌ های سنگین کاربرد ندارد.

خوب است بدانید که این شرکت‌ ها هر ساله انواع جدیدی از سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD را تولید نموده و به سرعت روانه بازار می‌ نمایند. در این مقاله درباره جدیدترین سر‌ی‌ های پردازنده شرح داده شده است. ممکن است سری‌ های جدیدی از سی‌ پی‌ یو نیز در آینده مورد استفاده قرار گیرند که همه تصورات کنونی ما را بر هم زنند. همه این نتایج بر اساس اعداد و ارقام ارائه شده و دقیق نیست. همیشه تجربه مشتری، تمام تصورات ما را در مورد اعداد به هم می‌ ریزد.

AMD یا Intel برای رندر

یکی از سؤالات همیشگی کاربران برای اجرای پروژه‌ های رندرینگ، مربوط به خرید سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD می‌باشد. تهیه یک پردازنده قوی یکی از مهم‌ ترین مواردی است که باید در انتخاب آن به قدر کافی دقت نمایید. اگر به فهرست بهترین پردازنده‌ های مخصوص رندر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که هر دو شرکت در تولید این دو مدل سی‌ پی‌ یو عملکرد بسیار خوبی داشته اند.

برای مثال مدل Threadripper 3990X از برند AMD با 64 هسته و 128 رشته، قدرت پردازش فوق العاده ای دارد. با این حال، پردازنده‌ های مدل Threadripper 3990X کاربری خانگی سطح بالاتری دارند که استفاده از آنها مستلزم مادربرد‌های مخصوص می‌ باشد. به‌روزترین نسل پردازنده‌ های اینتل، Intel i9 13900K نام دارد که از لحاظ اندازه تقریبا یک سوم یا یک چهارم پردازنده‌ های Threadripper ای ام دی می‌ باشد و با پردازنده‌ های AMD Ryzen 9 7950X مورد مقایسه قرار می‌ گیرد. ضمنا در نحوه عملکرد رندرینگ این پردازنده با مدل‌های مشابه خودش اختلاف بسیار جزئی دیده می‌شود. با در نظر گرفتن مؤلفه‌ های ارائه شده توسط Cinebench R23 همواره پردازنده‌ های اینتل بعد از سری Threadripper ، ای ام دی در رندر کارکرد مناسب‌ تری داشته اند.

سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD کاربردی‌ تر است؟

جواب این سؤال که سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD کاربردی‌ تر است به نوع استفاده شما از این سی‌ پی‌ یو بستگی دارد. به طور کلی پردازنده‌های AMD برای بازی مناسب‌ تر هستند. برای مثال این موضوع در جایی ملموس‌ تر خواهد بود که قابلیت 3D V-Cache در AMD کارایی داشته باشد. از آن‌جایی که مدل‌های جدید پردازنده‌های چند هسته ای، دارای هسته‌ های فیزیکی و رشته‌ های بیشتری هستند این‌ سری از سی‌ پی‌ یو‌ های ای ام دی برای رندر یا کارهای سه بعدی بهتر می‌ باشند.

استفاده از هسته های E-Core باعث شده است تا از لحاظ توان مصرفی، سی‌پی‌یوهای اینتل عملکرد مفیدتری داشته باشند. با این حال، نوع عملکرد پردازنده‌های جدید ای ام دی فرق می‌کند. به طور مثال عملکرد Ryzen 9 7950x شبیه به 13900K می‌باشد و انرژی کمتری مصرف می‌ نماید. البته فناوری 7 نانومتری به کار رفته در پردازنده‌های ای ام دی سبب خواهد شد تا دمای این سی‌پی‌یوها به طرز محسوسی کاهش پیدا کند.

همچنین این نکته اهمیت ویژه‌ای دارد که‌ مشتریان در هنگام انتخاب سی‌ پی‌ یو از بهترین و جدیدترین‌ مدل‌ های سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD موجود در بازار آگاهی نسبی داشته باشند.

AMD یا Intel برای برنامه نویسی

AMD یا Intel برای برنامه نویسی

این سؤال که کدامیک از سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD برای برنامه نویسی مناسب است بستگی به نوع استفاده شما خواهد داشت. بنابراین باید برای انتخاب بهترین لپ‌ تاپ‌ های برنامه‌ نویسی، لپ‌ تاپ‌ های مهندسی ، لپ‌ تاپ‌ های دانشجویی و دانش‌ آموزی به پردازنده و رم توجه ویژه‌ای کرد. لذا بهتر است از پردازنده‌هایی که تعداد هسته بیشتری دارند برای برنامه نویسی استفاده شود. پیشنهاد ما این است که مدل‌ های بهتر و به‌روزتر پردازنده‌ های نسل 13 و 14 اینتل را انتخاب نمایید.

سی‌پی‌یو Intel و AMD در مصرف برق و گرما چه تفاوتی با هم دارند؟

لازم است حتما این نکته را بدانید که عامل ایجاد تفاوت چشمگیر در زمان مقایسه قدرت و گرمای پردازنده Intel با AMD، پردازش 7 نانومتری خواهد بود. میزان مصرف برق در انتخاب‌ های طراحی مانند لیتوگرافی و معماری بسیار اهمیت دارد که در ادامه این مقاله راجع به این مسئله به طور اجمالی توضیح خواهیم داد. با این حال، مصرف انرژی بیشتر همیشه توأم با تولید گرمای بیشتر می‌ باشد. بنابراین خروج گرمای تراشه‌ ها با استفاده از خنک‌ کننده‌ های قوی‌ تر امکان‌ پذیر است.

مقایسه تراشه‌های Rocket Lake با تراشه‌های Alder Lake

جالب است بدانید که مصرف انرژی تراشه‌های Rocket Lake در مقایسه با تراشه‌های Alder Lake بیشتر است. به طور کلی، اینتل مصرف انرژی خود را از حد معمول به سطح قابل قبولی رسانده است. ضمنا Alder Lake از تراشه‌ های نسل قبل سریع‌ تر و به‌ روزتر می‌ باشد.

مصرف انرژی و گرمای‌ برند اینتل در مقایسه با Ryzen 5000 AMD بیشتر است، بنابراین شرکت اینتل با بهبود عملکردهای فرایندی 14 نانومتری توانست نسبت توان به عملکرد خود را به بیش از 70 درصد در طی پنج سال حضور در بازار افزایش دهد.

از آن‌ جایی که ای ام دی هنوز در حال پیشرفت است شرکت اینتل مجبور شده به منظور عملکرد بهتر با هر نسل از تراشه‌ها، مصرف برق خود را به میزان چشمگیری افزایش دهد. میزان بالای مصرف برق سی‌پی‌یو اینتل باعث شد تا این شرکت محبوبیت خود را تا حدودی از دست بدهد اما تراشه‌ های Alder Lake شرکت اینتل این ذهنیت را عوض کرد. اولین فرآیند Intel 7 توأم با معماری هیبریدی x86 میزان مصرف انرژی و کارایی اینتل را تا حد زیادی بهبود بخشید.

آری، تراشه‌ های Intel Alder Lake هنوز هم در مقایسه با تراشه‌ های سری Ryzen 5000 AMD قدرتمندتر هستند‌ اما جفت شدن Intel 7 با معماری هیبریدی، موجب پیشرفت قابل توجهی خواهد شد. به طور کلی، تراشه‌ های 7 نانومتری سی‌ پی‌ یو های ای ام دی می‌ توانند با مصرف انرژی کمتر یا استفاده بهینه از قدرت، عملکرد قابل قبول‌ تری داشته باشند. در نتیجه به ازای مصرف هر وات انرژی، کار بیشتری انجام خواهد شد که در واقع این امر یک معامله برد- برد محسوب می‌ شود. بنابراین سی‌ پی‌ یو های AMD به خنک‌ کننده‌ های قوی احتیاج ندارند. سی‌ پی‌ یو AMD از لحاظ مصرف انرژی بهتر است. این سی‌ پی‌ یو مصرف انرژی کمتر و کارایی بالاتری دارد. این مسئله باعث می‌ شود تا لپ‌ تاپ زمان بیشتری شارژ داشته باشد و کامپیوتر PC نیز برق کمتری‌ مصرف کند.

انتخاب Intel یا AMD

کدامیک از سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD را خریداری کنیم؟

یکی از موارد حائز اهمیت در هنگام انتخاب و خرید سی‌ پی‌ یو، بررسی امنیت آن است. البته به این نکته توجه کنید که امنیت سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD بحثی بسیار تخصصی محسوب می‌ شود که در این مقاله نمی‌توان به طور کامل به جزئیات آن اشاره کرد. با اینکه برندهای AMD و Intel هر دو در حال تکامل می‌ باشند اما محققان و بازیگران شرور به معماری‌ های جدیدتر AMD بیشتر توجه می‌ نمایند بنابراین برند AMD نسبت به Intel از لحاظ امنیت بهتر می‌ باشد.

با همه این اوصاف باز هم نمی‌ توان قطعی گفت که کدامیک از برندهای Intel یا AMD بهتر است. اما به نظر می‌ رسد که یک سی‌ پی‌ یو اینتل به همراه گرافیک مجزا برای‌ بازی‌ های سنگین مناسب‌ تر خواهد بود. در ضمن سی‌ پی‌ یو AMD از لحاظ قیمت ارزان‌ تر از سی‌ پی‌ یو Intel می‌ باشد و کارایی بهتری دارد.

سی‌ پی‌ یو های Intel یا AMD برای لپ‌تاپ بهتر است؟

یکی از سؤالات رایج در لپ‌ تاپ‌ ها مربوط به نوع سی‌ پی‌ یو می‌ باشد. قیمت مناسب، عملکرد خوب و عمر بالای باتری از مزیت‌ های لپ‌ تاپ AMD می‌ باشد. همچنین از معایبی که در مورد لپ‌ تاپ‌ های AMD می‌ توان نام برد تک رشته‌ای بودن و تنوع کمتر این نوع لپ‌تاپ‌ها می‌باشد. در عوض، لپ‌ تاپ‌ های Intel دارای گرافیک یکپارچه با قدرت خوب می‌ باشند که مشتریان می‌ توانند مدل‌ های بهتر و متنوع‌تری از این نوع لپ‌ تاپ را خریداری کنند.

یادتان باشد که تصمیم‌ گیری در خصوص انتخاب سی‌ پی‌ یو Intel یا AMD در نهایت بر عهده شما خواهد بود و مطالعه این مقاله صرفا خرید لپ‌ تاپ استوک یا سی‌ پی‌ یو را برای شما راحت‌ تر می‌نماید. پس بهتر است با در نظر گرفتن همه موارد بالا نسبت به خرید سی‌ پی‌ یو یا لپ‌ تاپ مناسب اقدام نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت